Spaning
1 av 5 tjejer har shopping som hobby

En av fem tjejer (19-29 år) anser att shopping är deras hobby och lika många har använt shopping för att hantera negativa känslor. Det framkommer i ICA Bankens senaste rapport Pengakollen: Unga vuxna och vägen till ekonomisk självständighet, som i år kartlägger unga vuxnas ekonomiska beteenden. Undersökningen visar på stora skillnader mellan tjejer och killar och deras förhållningssätt till konsumtion.
Rapporten, som är baserad på en Sifo-undersökning genomförd av Verian, visar att betydligt fler tjejer anser att shopping är deras hobby, i jämförelse med killarna (22 respektive 5 procent). Var femte tjej (19 procent) har även använt shoppingen för att hantera negativa känslor och var tionde (10 procent) har shoppat för att belöna sig själv med något de ”förtjänar” trots att de egentligen inte haft råd. Motsvarande siffror bland killarna är sju respektive fem procent.
Undersökningen visar att nära var femte ung vuxen (18 procent) föredrar ”köp nu, betala senare”-lösningar när de shoppar. Och även här råder skillnader mellan könen – framförallt är det tjejerna som föredrar det (22 respektive 14 procent). Var tionde tjej (11 procent) menar dessutom att den smidiga betallösningen får dem att shoppa mer. I undersökningen framkommer även att betydligt fler tjejer har mått dåligt och känt skam över sina ekonomiska förutsättningar, i jämförelse med killarna (23 respektive 16 procent).
Det som ligger bakom ungas shopping, som får dem att handla saker utöver det basala, är framförallt hobbys och intressen (61 procent) samt reor och nedsatta priser (49 procent). Tjejer svarar i större utsträckning än killar att vistelse i butiksmiljöer (21 respektive 8 procent), reklam i sociala medier (17 respektive 2 procent) och influencers (16 respektive 3 procent) får dem att konsumera.
Källa: https://cms.icabanken.se/globalassets/pdf/icabanken_pengakollen_ungavuxna_2025.pdf
Bild: Depositphotos