Spaning
Generation Z vill ha mer mänsklig kontakt
Spotify har släppt rapporten, "Culture Next", där företaget undersöker Generation Z:s beteenden kring musik, poddar, spellistor och fanskap som formar ljudspåret i deras liv. Rapporten bygger på en undersökning med 7 700 deltagare, där både Generation Z (15-24 år) och Millennials (25-40 år) ingick. Särskilt fokus har lagts på Gen Z:s ökade behov av mänsklig kontakt.
Enligt undersökningen känner 61 procent av Generation Z sig mer ensamma idag jämfört med för tio år sedan. "Doom-scrolling" och andra online-aktiviteter har bidragit till detta, men rapporten visar också att live-evenemang som konserter spelar en viktig roll för att motverka denna känsla. 74 procent av Generation Z uppger att de har deltagit i ett live-evenemang under det senaste året.
Spotify noterade även en ökning i intresset för video-poddar, där Gen Z har tittat på 2,9 miljarder minuter under de första fem månaderna av 2024, vilket är en ökning med 58 procent jämfört med föregående år. Många har även deltagit i liveinspelningar eller visningar av poddar.
Rapporten framhåller att varumärken har möjlighet att stärka sin relation med Gen Z genom att sponsra konserter och evenemang.
Källa: https://ads.spotify.com/en-SE/culture-next/gen-z-trends-report/
Bild: Screenshot