Hushållens julbudget faller rejält enligt Nordea

Hushållens julbudget faller rejält enligt Nordea

Svenska hushåll planerar att lägga mindre pengar på julklappar i år – en minskning med 10 procent jämfört med förra årets toppnotering. Tre av tio uppger att de har förändrat sitt köpbeteende av hållbarhetsskäl. Det visar Nordeas årliga julundersökning som firar tio år.

I år planerar svenskarna att spendera i genomsnitt 3 300 kronor på julklappar – en påtaglig minskning från fjolårets 3 660 kronor. Samtidigt visar undersökningen att 30 procent har ändrat sitt köpbeteende inför julen av hållbarhetsskäl.

Av dem som har förändrat sitt köpbeteende uppger 80 procent att de köper färre julklappar och 53 procent att de köper mindre pynt och liknande. Nära hälften väljer att köpa ekologisk eller närodlad julmat.

Undersökningen visar också att vi planerar lägga i snitt 2 100 kr på julens övriga utgifter, alltså utöver julklapparna, vilket är en minskning med 100 kr från förra året.

Kvinnor har i högre grad förändrat sitt köpbeteende av hållbarhetsskäl, närmare fyra av tio, jämfört med 23 procent av männen. Samtidigt har majoriteten av svenskarna, 86 procent, inte satt ett tak för hur mycket julen får kosta.

Tvärtemot vad man kan tro planerar inte stockholmare att spendera mest på julen, utan i topp är Västsverige och norra Sverige. I genomsnitt planerar de i Stockholm att lägga 4 900 kronor i genomsnitt på julklappar och övriga julutgifter. I Västsverige ligger den planerade julbudgeten på 6 600 kronor, och i norra Sverige på 5 900 kronor.

 

Källa: https://mb.cision.com/Main/434/2984894/1157407.pdf

 

Foto: Depositphoto