Arbetsliv Media
Publicerat: 2019-01-14

Spaning

Journalistik som når läsaren direkt

Journalistik som når läsaren direkt

Journalisterna tar makten över sina texter och sätter läsaren i högsätet.
Gazzine heter ett nytt initiativ, startat av frilansjournalisten Anna Holmquist. Det är en plattform för featureartiklar. Den har på en knapp vecka samlat 18 journalister, som lägger upp tidigare publicerade eller opublicerade artiklar på Betaversionen av Gazzine.
Tanken är att sajten ska utvecklas till en tjänst där läsare kan betala direkt för att läsa artiklar, antingen enstaka artiklar eller som prenumeration. Det blir alltså ett sätt att koppla förbi de vanliga mediahusen.
Anna Holmquist har lurat på idén under en tid. På nyåret lade hon upp sin idé i en sluten grupp för frilansjournalister på Facebook – och det visade sig att många kollegor gått i samma tankar.
Bakgrunden till att journalister vill skapa en egen plattform är att de stora mediehusen erbjuder frilansarna usla villkor – arvodena har under en följd av år minskat, samtidigt som förlagen återpublicerar samma artiklar i flera olika tidningar till i bästa fall blygsam ersättning.