Känslosam betalning

På en auktion i Stockholm nyligen var känslor den gångbara valutan och inte pengar. Det var Orrefors Kosta Boda som auktionerade ut tre konstverk av glas. Vann budgivningen gjorde i stället de som fick störst fysisk reaktion när de såg konstverken. Bakom idén till den annorlunda tillställningen låg PR-byrån Ellermore. Deltagarna i auktionen placerades i ett bås där konstverket var övertäckt och utrustades med teknisk utrustning för att deras känslomässiga reaktion inför konsten skulle kunna mätas. Sensorer placerades på fingrarna för att mäta svettutsöndring, pulsmätare sattes på örsnibben och hörlurar med brus placerades på huvudet för att blockera hörselintryck. När konstverket avtäcktes mättes deltagarnas fysiska reaktioner, som räknades om till ett känslovärde. Högst värde ledde till vinst av konstverket. Glasverken som auktionerades ut var skapade av Bertil Vallien, Åsa Jungnelius och Kjell Engman.

Läs mer här: http://ellermore.com/en-auktion-baserad-pa-kanslor/

http://auctionbasedonemotions.com/