Kläd-försäljningen på nätet ökar kraftigt

Klädförsäljningen på nätet ökar kraftigt

Under coronapandemin har klädförsäljning på nätet ökat rejält. Statistik från Klarna visar att försäljningen av kläder och skor på nätet har ökat med 57% under coronapandemin jämfört med motsvarande period under fjolåret och trenden håller i sig under hösten med 61% ökad försäljning under september. Samtidigt visar en färsk undersökning att ungefär hälften (46%) inte upplever att de får tillräckligt bra hjälp med att hitta rätt storlek och nästan alla (95%) som köpt kläder online någon gång har upplevt att storleken inte passade som förväntat.

Den stora majoriteten av svenska modeshoppare har förväntningar om bättre hjälpmedel i framtiden. Sju av tio (69%) skulle redan idag vilja prova kläder i ett virtuellt provrum för att med tekniska hjälpmedel se hur kläderna passar för att få rätt storlek. Hela åtta av tio (82%) förväntar sig att det kommer bli vanligare bland nätbutikerna i framtiden.

Efter att ha analyserat miljontals svenska modeköp har Klarna kunnat fastställa att den mest populära tiden att handla på är söndagskvällar, mellan klockan 19 och 20. Hela två tredjedelar (67%) av köpen kommer från mobiltelefoner, och det är betydligt vanligare bland kvinnor – män använder datorer och surfplattor i högre utsträckning.

 

Källa: https://news.cision.com/se/klarna-bank-ab–publ-/r/kladforsaljningen-pa-natet-okar-kraftigt—men-svenskarna-vill-ha-battre-hjalp-med-att-hitta-ratt-st,c3213245

 

Bild: Depositphotos