Shopping
Publicerat: 2022-09-09

Spaning

Konsumenten e-handlar mest på söndagskvällar

Konsumenten e-handlar mest på söndagskvällar

Klarna har undersökt konsumenternas e-handelsbeteende i 11 olika produktkategorier under perioden januari till augusti 2022. Kartläggningen visar vilken tid på dygnet svenskar handlar mest inom vilka kategorier, samt på vilka veckodagar det sker. Söndagar klockan 21 är den tid och dag i veckan då flest svenskar handlar på nätet. Jämfört med en genomsnittlig timme under resten av veckan nästan tredubblas försäljningen av barnprodukter; kläder och skor; elektronik; skönhet och hälsa; smycken och accessoarer; hem och trädgård samt sport och fritid under just denna timme. Minst antal beställningar, i alla produktkategorier, görs på fredagar och lördagar. På fredagar spenderas svenskarna i genomsnitt 21 procent mindre än övriga veckodagar.

Även om svenska konsumenter e-handlar mest på söndag finns det intressanta skillnader mellan olika produktkategorierna. Svenskarnas inköp av biltillbehör är vanligast på måndagskvällarna klockan 22 (240 % mer än en genomsnittlig timme), nöjen beställer svenska konsumenter klockan 11 på onsdagsförmiddagarna (215 % högre än en genomsnittlig timme) och matvaror läggs i varukorgen på måndagar klockan 21 (269 % högre än en genomsnittlig timme). Erotiska leksaker köps mest på söndagskvällarna, dock lite senare än övriga produktkategorier, vid klockan 23.

Det finns betydande skillnader i olika åldersgruppers konsumtionsmönster. Ungdomar i åldern 18-25 gör sina inköp på måndags- och söndagskvällar. Ingen annan dag i veckan är omsättningen i denna grupp så hög som dessa två dagar. Konsumenter som är 66 år eller äldre handlar extra mycket på måndagar runt lunchtid.

Sett till produktkategorier finns det också tydliga generationsskillnader. När det kommer till erotiska leksaker gör den äldsta åldersgruppen flest inköp på måndagskvällarna medan den största försäljningsvolymen i de övriga åldersgrupperna äger rum på söndagskvällarna. Medan personer mellan 18-45 år gärna gör dessa inköp efter klockan 23 på kvällen genomför ålderskategorin 46 till 65 år köpen vid 19-tiden. Smycken och accessoarer näthandlar flest klockan 21 på söndagar, förutom i åldersgruppen 26-35 (måndag klockan 22) samt bland konsumenter som är 66 år eller äldre (tisdagar klockan 16).

 

Källa: https://news.cision.com/se/klarna-bank-ab--publ-/r/svenskarnas-e-handelsvanor--shoppingen-tredubblas-pa-sondagskvallarna,c3627364

 

Bild: Press Klarna