Shopping
Publicerat: 2017-09-15

Spaning

Konsumenten ratar plastpåsar

Konsumenten ratar plastpåsar

Efter att flera butikskedjor började ta betalt för plastpåsar så börjar vi nu se effekterna. Apotek Hjärtat meddelar nu att man efter drygt tre månader sedan man införde nyordningen så har har användandet av plastpåsar minskat med 40 procent, vilket är dubbelt så mycket som var förväntat. Det innebär att 13 ton mindre plast har använts eller två miljoner färre platspåsar.
Som första apotekskedja i Sverige började Apotek Hjärtat den 29 maj i år att ta betalt för sina plastpåsar. I samband med detta byttes även den befintliga påsen ut mot en ny, grönare plastpåse tillverkad av den förnybara råvaran sockerrör i stället för råolja. Syftet med avgiften är att minska användningen av plastpåsar och intäkter från avgiften kommer dessutom att skänkas till Naturskyddsföreningen. Initiativet har beräknats leda till en minskad årsförbrukning med 20 procent, vilket motsvarar cirka fyra miljoner färre påsar. Vilket nu ser ut att överträffas med bred marginal.
Läs mer här: https://www.apotekhjartat.se/om-oss/pressrum/pressmeddelanden/miljosatsning-overtraffar-forvantningar-40-procent-avstar-pase/