Spaning
Konsumenten ser generativ AI som en del av shoppingen

Enligt den fjärde upplagan av Capgemini Research Institutes årliga rapport om konsumenttrender, "What Matters to Today's Consumer", är generativ AI (Gen AI) på väg att förändra shoppingen. Nästan hälften (46 %) av konsumenterna är entusiastiska över effekten av Gen AI på deras onlineshopping och tre fjärdedelar är öppna för Gen AI-rekommendationer, en ökning från 63 % 2023. Mer än hälften (58 %) har ersatt traditionella sökmotorer med Gen AI-verktyg som deras go-to för produkt-/tjänsterekommendationer. 68 % av konsumenterna vill att Gen AI-verktyg ska samla sökresultat från sökmotorer online, sociala medieplattformar och återförsäljares webbplatser för att tillhandahålla en one-stop-shop för framhävda köpalternativ.
7 av 10 konsumentprodukter och detaljhandelsföretag ser Gen AI som en omvälvande teknik, en betydande förändring från förra året. Studien visar dock att även om investeringarna i tekniken ökar, uppfyller inte användningen av Gen AI förväntningarna. Konsumenternas tillfredsställelse med tekniken har minskat jämfört med förra året (37 % 2024 jämfört med 41 % 2023). Rapporten lyfter fram att det är viktigt för återförsäljare att förstå var och hur konsumenterna vill att tekniken ska implementeras.
Källa: https://www.capgemini.com/insights/research-library/what-matters-to-todays-consumer-2025
Bild: Depositphotos