Konsumenten vill bestämma mer själv över kommunikationen

Konsumenten vill bestämma mer själva över kommunikationen

PostNord tillsammans med Kantar Sifo släppt rapporten Nordic Channel Compass som samlar information om hur konsumenter vill kommunicera med företag och myndigheter i Norden.

Rapporten visar att nordborna aldrig varit mer kritiska till hur företag och myndigheter kommunicerar med dem. De vill själva bestämma hur de tar emot informationen och hela 87 procent av danskarna, 83 procent av finländarna och 81 procent av svenskarna och norrmännen tycker att detta är ganska eller mycket viktigt.

Mellan 70 och 90 procent av nordborna lägger även stor vikt vid att informationen i respektive kanal är anpassad till just dem som individer – och att all kontakt de har med företaget eller myndigheten är samordnad och hänger ihop.

Samtidigt har nästan hälften av de nordiska företagen och myndigheterna mellan fem och åtta kontaktytor mot konsumenterna under deras kundresa. Detta ställer förstås stora krav på kommunikationen:

 

Läs rapporten: https://www.postnord.se/nordic-channel-compass