Spaning
AI blir allt viktigare för marknadsförare

Enligt en artikel publicerad av Economist Impact (april 2025) har artificiell intelligens (AI) snabbt blivit en central kompetens inom marknadsföring. Den ökade användningen av AI har lett till automatisering av rutinuppgifter för enskilda marknadsförare, såsom att skapa e-post och inlägg i sociala medier. Samtidigt har marknadsföringschefer börjat rekrytera AI-specialister för att utveckla interna AI-lösningar. Denna trend har accelererat implementeringen av AI-applikationer inom marknadsföringsavdelningar.
Adoptionstakten av AI-verktyg för marknadsförare ökade tre gånger snabbare under 2023 jämfört med 2022. Utvecklingen innebär att marknadsföringsavdelningar i allt större utsträckning kan arbeta datadrivet och att AI-kompetens blir en allt viktigare del av marknadsföringsteam. Enligt en undersökning planerar nästan två tredjedelar av marknadsföringscheferna att rekrytera personal med AI-kompetens under det kommande året.
Undersökningen visar även att efterfrågan på AI-kompetenser ökar kraftigt. Efter att ha legat nära noll under 2021 och till och med visat en liten nedgång under 2022, skjuter efterfrågan på AI-kunskaper i höjden under 2023 och fortsätter att öka, om än i en något långsammare takt, fram till 2024.
Källa: https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/automation/ai-marketing-skills/
Bild: Depositphotos