Spaning
Lästrender 2024 från Readly
Magasin- och tidningsappen Readly har sammanställt sin årliga rapport med globala och svenska lästrender för 2024. Årets insikter visar att 442,000 digitala utgåvor har lästs 170 miljoner gånger på plattformen, och globalt ökade läsningen markant inom kategorierna Mode & Skönhet (+24%), Korsord & Sudoku (+22%) samt Nyheter & Politik (+16%). Den genomsnittliga prenumeranten tillbringar 9 timmar per månad på att läsa innehåll i appen.
Globala siffror visar att Kändisar & Underhållning, Livsstil samt Bilar & Motor fortsätter att vara de mest populära kategorierna på Readly. Under 2024 har följande kategorier ökat mest: Nyheter & Politik (+15%), Konst & Kultur (+14%), Ekonomi & Affärer (+12%), Trädgård (+9%), Livsstil (+8%), Inredning & Arkitektur (+8%) och Hem & Renovering (+7%). I Sverige ser fördelningen lite annorlunda ut – de mest lästa kategorierna är Livsstil, Kändisar & Underhållning och Inredning & Arkitektur.
Medan geopolitiska konflikter och supervalåret lockat till läsning genom förstasidor med exempelvis Putin, Trump och Netanyahu har en ny omslagsstjärna gjort entré - husdjuret. Hundar och katter har för första gången tagit plats på förstasidorna inom mode-, affärspress och livsstilsmagasin.
Mental hälsa, särskilt inom sport- och underhållningsbranschen, har lyfts på olika sätt i tidningar under 2024. Flera tidningar har satt ljuset på samhällets ökade fokus på välmående och dess ekonomiska påverkan. Flera kändisar och framträdande ledare har delat med sig av sina utmaningar med mental hälsa i media.
Readlys trendrapport innehåller för första gången en analys av vilken typ av skärm som används för läsning av artiklar respektive hela utgåvor. Datan visar att artikelläsning är vanligare i mobilen jämfört med i surfplattan.
Källa: https://corporate.readly.com/files/Documents/Reports/2024_Readly_Trends_Report.pdf
Bild: press readly