Media Reklam
Publicerat: 2025-04-23

Spaning

LG utvecklar teknik för känslostyrd tv-reklam

LG utvecklar teknik för känslostyrd tv-reklam

LG planerar att införa en ny typ av reklam i sina smarta tv-apparater, baserad på användarnas känslor och värderingar. Genom ett flerårigt licensavtal med AI-bolaget Zenapse vill LG anpassa annonser i sina webOS-TV-apparater efter tittarnas personliga intressen, personlighet och livsstil.

Zenapse tillhandahåller en plattform som analyserar tittarbeteende och innehållets emotionella ton, bland annat genom manusdata. Informationen används för att gruppera tittare i detaljerade segment, som exempelvis "målmedvetna uppnåare" eller "välmående-sökare".

Reklamen visas bland annat på tv-apparatens hemskärm och i annonsfinansierade kanaler. LG ser satsningen som ett steg mot att skapa mer "emotionellt intelligenta" användarupplevelser.

 

Källa: https://www.businesswire.com/news/home/20250415806028/en/LG-Ad-Solutions-Innovation-Labs-Partners-with-Zenapses-AI-Large-Emotion-Model-LEM-to-Accelerate-the-Future-of-CTV-Advertising

 

Bild: Depositphotos