Arbetsliv Kultur / Fritid Media Privatekonomi Reklam Resa Shopping Utbildning Värderingar
Publicerat: 2025-02-17

Spaning

Unga prioriterar pengar och traditionella könsroller

Unga prioriterar pengar och traditionella könsroller

Dagens unga omfamnar i högre grad traditionella könsroller i relationer och färre identifierar sig med idealistiska identiteter. Det visar Ungdomsbarometerns Generationsrapport 2025, som är baserad på intervjuer med över 17 000 ungdomar mellan 15 och 24 år. Ekonomisk osäkerhet och lågkonjunktur präglar unga i Sverige, för första gången på flera år är minskad arbetslöshet en av de samhällsfrågor som unga anser har ökat i betydelse. En av tre anser att det är en av de viktigaste samhällsfrågorna just nu. 44% uppger att deras privatekonomi är en stor källa till oro, en ökning från 37% föregående år. Samtidigt syns ett ökat intresse för att tjäna pengar och bli ekonomiskt framgångsrik. Entreprenörsyrket är det näst mest populära karriärvalet, bara slaget av företagsledare/chef.

Rapporten visar att synen på relationer har blivit mer konservativ. Nio av tio unga instämmer i att ”målet med en relation är att hitta en person att dela resten av sitt liv med”, en ökning med 14 procentenheter sedan 2022. Dessutom har killars vilja att betala för första dejten ökat från 43% till 55% på sju år, och andelen tjejer som vill bli uppfattade som feminina har fördubblats sedan 2014. Samtidigt vill 65% av killarna vara den som friar, en ökning från 52% år 2017. Andelen tjejer som vill att deras partner är den som friar uppgår till 74%.

Resultaten visar på en nedgång för idealismen, där konservativa värderingar tar över i vissa frågor. Även om miljö- och klimatfrågor fortfarande är viktiga, är det färre som ser sitt miljöengagemang som en del av sin identitet. Endast 13% identifierar sig som ”miljövän”, en nedgång från 21% år 2020 och andelen unga som identifierar sig som feminister har sjunkit från 32% till 18% på fyra år.

Andra resultat från undersökningen:

  • Tro på samhällets framtid – 25% av unga ser positivt på samhällets framtid vilket är en ökning jämfört med bottenresultatet året innan. 76% ser ljust på sin egen framtid.
  • Färre identifierar sig som öppna och toleranta – Andelen unga som vill uppfattas som “öppen/tolerant” har sjunkit från 43% till 29% på tio år.
  • Sociala aktiviteter och sex tappar mark – Intresset för att festa, träffa nya människor och ha sex har minskat stadigt under det senaste decenniet.
  • Reslusten är tillbaka – Efter pandemin har intresset för att resa ökat igen, både direkt efter gymnasiet och som livsmål.

 

Källa: https://www.ungdomsbarometern.se/rapportslapp-generationsrapporten-2025/

 

Bild: Ungdomsbarometern