Spaning
Ljudidentitet inspirerad av Amazonas
Den brasilianska skönhetsföretaget Natura har tagit fram en ljudidentitet för sitt varumärke. Ljudidentiteten är skapad genom att fånga och omvandla de elektriska pulserna från Amazonas regnskogsträd till melodier. Initiativet, som utvecklats i samarbete med Africa och ljuddesignstudion Sound Thinkers, utnyttjar egenutvecklad teknik för att översätta bioelektriska signaler från inhemska träd till en distinkt ljudsignatur som kommer att användas i varumärkets kommunikation.
Processen gick ut på att fästa sensorer på träd för att registrera deras elektriska signaler, som sedan analyserades över parametrar som tempo, tonalitet och klangfärg. Det resulterande ljudmärket syftar till att återspegla Naturas engagemang för biologisk mångfald – varumärket är en av grundarna av Union for Ethical BioTrade – och för "Bem Estar" (välbefinnande) samtidigt som det skapar en djupare sensorisk koppling till sin publik.
Bild: Screenshot