Lyxmärkena testar digitala kläder

Gucci gör det. Så även Prada och Louis Vuitton. Digitaliserar fysiska plagg alltså, med målet att testa hur väl de funkar som koncept.
Den 30 september lanserades nya gamingappen Drest och i den kan användare klä fotorealistiska avatarer i olika stylingtävlingar. Drest har hittills rekryterat 100 varumärken; förutom de redan nämnda Gucci, Prada och Louis Vuitton, även Stella McCartney, Valentino och Burberry bland många andra. Och fler ska det bli innan den officiella lanseringen 2020., rapporterar Vogue Business.
Appspel och videospel ses nu som ett sätt att nå konsumenterna eftersom spelare redan är vana vid att klä sina avatarer digitalt. Louis Vuitton blev nyligen faktiskt det första lyxmärket att kliva in i spelvärlden. I ”League of Legends” erbjöd de ”skins” och en tillhörande klädkollektion av Niclas Ghesquière.
Tyvärr verkar det som att lyxvarumärkena i första hand använder den här nya approachen till mode till att driva försäljning av fysiska plagg, i stället för att skapa virtuella kollektioner.
I Drest kan användarna till exempel köpa de fysiska versionerna av plaggen de klätt avataren i, på lyxonlineplattformen Farfetch.
Jag tycker att det är synd att man använder den här chansen bara till att sälja mer fysiska plagg, i tider av klimatkris och då modebranschen drastiskt behöver förändras. Varför inte ta chansen att prova något nytt?
Vi får hoppas att experterna har rätt när de säger att digitala kläder kommer att bli populärare så småningom.<
Foto: Screenshot från Appstore