Fler produkter, färre resor via e-handel 2020

Betaltjänstföretaget Nets har presenterat senaste versionen av sin rapport Svensk E-handel. Rapporten innehåller utöver statistiken om hur svenskarna handlar på nätet och hur de betalar med mera även trendspaningar, insikter och råd till webbutiker.

 

Huvudpunkterna i rapporten:

Den totala svenska e-handelsmarknaden under 2020, det vill säga för kategorierna resor, varor och tjänster, uppgick till 215 miljarder kronor. Det är en minskning med nästan 100 miljarder jämfört med ifjol.

  • Det historiska tappet beror främst på coronapandemin som gjorde att knappt några resor köptes, vilket varit den klart största kategorin inom e-handeln i många år med ungefär hälften av den totala konsumtionen. Konsumtionen för charterresor var exempelvis inte ens mätbar.
  • Samtidigt handlade svenskarna mer produkter än någonsin, en kategori som slog sitt rekord från 2019 med råge. Många svenskar gjorde sina första köp av produkter på nätet eftersom man gick betydligt mindre till butiker.
  • Svenskarnas handel i utländska webbutiker är relativt konstant – rapporten reder ut hur och varför svenskarna handlar eller inte handlar utomlands.
  • Nätbaserade prenumerationstjänster så som tv- och musikstreaming ser sitt bästa år någonsin.
  • Faktura seglar upp som det betalsätt som svenskarna föredrar – unikt för länderna i rapporten. Swish går fortsatt starkt framåt.
  • Svenskarnas köp av eventbiljetter går från toppen till botten när det gäller tjänster.

Rapporten i sin helhet kan laddas ner här: https://info.nets.se/hubfs/Svensk_e-handel2020.pdf

 

Bild: Nets