Shopping
Publicerat: 2017-09-07

Spaning

Mobilen främst ett nyttoverktyg i butiken

Mobilen främst ett nyttoverktyg i butiken

Forskare vid Jönköping University och Göteborgs universitet har undersökt hur kunderna i dagligvarubutiker använder appar i mobilen. I studien Medialiserad shopping – hur smartphones förändrar kunders shoppingvanor har forskarna tittat på i vilken mån detta förändrar shopping som vardagsrutin och kundupplevelse.
Studien visar bland annat att de appar och hemsidor som verkligen används, ofta inte tillhör den butikskedja man handlar i. Den tydligaste konsumtionen av digitalt material producerat av kedjeföretagen är kopplat till rabatter och extrapriser. I rapporten konstaterar man också att innehållet i butikernas appar och hemsidor framförallt talar till den rationella sidan av att handla mat snarare än till den upplevelsebaserade.
Forskarnas slutsats är att det med tanke på att konsumenterna gillar sina butiker, känner till deras hemsidor och oftast har ett högt förtroende för butikskedjan skulle kunna finnas en potential för butiksappar att spela en betydligt större roll.
Övriga resultat i korthet
- Antalet användare av shoppingappar växer, men att användningsgraden ökar långsammare än förväntat.
- Appanvändning och besöksfrekvens går hand i hand, vilket kan tolkas som att appanvändarna är mer butikslojala än genomsnittskunden.
- Kunderna ser inte en specifik butiksapp som ett sammanhållet teknologiskt servicepaket, utan väljer ut de funktioner som motsvarar deras specifika behov och struntar i resten.
- I den mån kunderna använder mobila enheter i butiken handlar detta främst om att ersätta gammal teknik, som t.ex. papper och penna för att hålla reda på inköpslistan eller handenheten vid självskanning.
- Mobiltelefonen uppfyller en rad emotionella och praktiska funktioner under shoppingen, men detaljhandlarna har inte alls har tagit fasta på de emotionella aspekterna.
Ladda ner rapporten här: http://handelsradet.se/wp-content/uploads/2017/08/2017-6-Mobilapplikationer-inom-dagligvaruhandeln.pdf