Mode / Design
Publicerat: 2023-12-05

Spaning

Mode och skönhet i metaverse

Mode och skönhet i metaverse

Roblox har presentarat sin senaste rapport med fokus på mode och skönhet i den virtuella världen, "2023 Digital Expression, Fashion & Beauty Trends Report". Några av huvudpunkterna i rapporten

Ökad vikt av digitala uttryck för Generation Z - Enkät med över 1,500 Gen Z-medlemmar i USA och Storbritannien visar att 56% anser det viktigare att styla sin avatar än sig själva i den fysiska världen. Bland äldre Gen Z (22-26 år) är siffran 64%. Dessutom anser 84% att digital mode är viktigt, och 85% tror att dess betydelse har ökat under det senaste året.

Varumärken i Metaverse - 52% av de tillfrågade betonar vikten av "stilfulla digitala kläder" och märkesigenkänning när de bedömer en avatars "coolhet". Fyra av fem anser att bära digitala modeller från ett välkänt märke är viktigt.

Konsumtion av digitalt mode - En majoritet av Gen Z-användare är villiga att spendera på digitalt mode, 52% är bekväma med att budgetera upp till $10 varje månad, och ytterligare 19% som är villiga att spendera upp till $20.

Allt fler experimenterar med sina avatarer -Användare experimenterar med avatar-make-up och frisyrer, samt köper emotes och fantasifulla auror för att uttrycka sig. Mer än 139 miljoner frisyrer köptes i år, och 9,8 miljoner användare köpte emotes.

Autenticitet och välbefinnande - De flesta Gen Z-medlemmar strävar efter att se bra ut i metaverse för sig själva snarare än för andra. 40% känner att det är lättare att presentera sitt autentiska jag i metaverse. 88% rapporterar att uttryck i immersiva utrymmen positivt påverkar deras förmåga att uttrycka sig bekvämt i den fysiska världen.

 

Källa: https://blog.roblox.com/2023/11/insights-latest-digital-expression-fashion-beauty-trends-report/

 

Bild: Screenshot