Förvirring kring hållbart mode

Brittiska konsumenters intresse för hållbart mode har ökat markant, men hälften av dem tycker fortfarande att frågan om vad som är hållbart är förvirrande, enligt en ny studie från Leather UK. Studien visade även att 47 % av konsumenterna tar klimathänsyn när de köper kläder och 35 % uppger att de köper kläder och accessoarer mer sällan nu än för fem år sedan. Men 50 % av konsumenterna som handlar hållbart tycker att det är förvirrande och har svårt att veta vad som är rätt val. 28% uppgav att de granskar etiketter noggrant och undersöker artiklar för att säkerställa vilken vara som har minst inverkan på planeten.

Ungefär 63 % av de vuxna anser också att det är viktigt att ha kläder som håller i flera år, även när de bärs regelbundet. Mer än hälften av brittiska vuxna (51 %) äger fortfarande och använder ofta ett plagg som är mer är 10 år gammalt eller mer, även om den siffran sjunker till bara 17 % för millennials och Gen Z. 22 % av vuxna uppger att de nu är mer benägna att köpa kläder och accessoarer från en vintagebutik, second hand-butik eller återförsäljningsplattform, som eBay, Depop, Vestiaire Collective eller Vinted, än de var före Covid två för flera år sedan.

Marknaden för uthyrning av kläder växer också, med 17 % som säger att de nyligen hade hyrt en outfit eller accessoarer. Denna siffra steg till 40 % bland 18-34-åringar. Av dem som använde uthyrningstjänster nämnde 32 % de etiska fördelarna, medan 31 % lovordade det faktum att de kunde uppleva lyxartiklar som de inte skulle kunna köpa.

 

Källa: https://www.chargedretail.co.uk/2022/01/21/uk-consumers-want-to-shop-more-sustainably/

 

Bild: Depostphotos