Mode / Design
Publicerat: 2022-11-10

Spaning

Modetrender i metaverse

Modetrender i metaverse

Roblox har tillsammans med Parsons School of Design tagit fram rapporten ‘2022 Metaverse Fashion Trends’. Rapport lyfter fram de fem viktigaste modetrenderna i det virtuella landskapet.

  1. Olika communities inflytande på virtuellt mode accelererar

Bara under 2022 designade mer än 11,5 miljoner kreatörer över 62 miljoner virtuella kläder och accessoarer på Roblox. Dessa skapare klär miljontals människor över hela världen och påverkar hur de uttrycker sig både i den digitala och fysiska världen.

  1. Självuttryck och inkludering i digitalt mode är avgörande för Gen Z

Den stora majoriteten av Gen Z som är aktiva på Roblox uppgav i undersökningen att de har anpassat sina avatarer, där hälften av dem byter avatars kläder minst varje vecka.

  1. Nästan 3 av 4 Gen Z säger att de spenderar pengar på digitalt mode

Människor uttrycker sig själva genom sin avatarstil och Roblox-modeval på samma sätt som de gör i den fysiska världen, där över hälften (53 %) säger att deras stil ändras baserat på humör eller känslor en viss dag, och 37 % byter kläder baserat på om vart de är på väg i metaversen och vad de gör. Många (42%) skulle byta kläder för att genast prova ett nytt köp.

  1. IRL-trender påverkar avatarmodet (och vice versa)

I undersökningen sa 70 % av Gen Z att deras avatarer klär sig åtminstone något som deras IRL-stil, och lika många (70 %) sa att de också får fysisk stilinspiration av att klä sina avatarer.

  1. Det digitala modets prestige är på uppgång

Mer än hälften (58 %) av de tillfrågade anser att en digital modedesignerkarriär är lika imponerande eller till och med mer imponerande än rollen som en fysisk modedesigner. Denna siffra växer avsevärt bland människor som spenderar upp till 100 USD per månad på avatarmode, där 54 % sa att det är mer imponerande att vara en digital modedesigner.

 

Källa: https://blog.roblox.com/2022/11/insights-from-our-2022-metaverse-fashion-trends-report/

 

Bild: Roblox