Kultur / Fritid Mode / Design Privatekonomi Shopping
Publicerat: 2022-12-14

Spaning

Nostalgitrend enligt Klarna

Nostalgitrend enligt Klarna

Fintech-företaget Klarna har tagit fram trendrapporten, 'The Checkout'. Där redovisar man det gångna årets starkaste konsumenttrender. Baserat på vad konsumenter defacto e-handlat, har Klarna i rapporten identifierat “nostalgi" som årets dominerande tema med ett tydligt mönster av att produkter inspirerade av 1700-talet och ända fram till början av 00-talet har ökat i försäljning under året.

Inom temat “nostalgi” har Klarna identifierat fem globala trender. Den första trenden, 'Vintage tech', rör produkter med enklare och beprövad teknik. Två exempel är hörlurar med sladd och flip-telefoner som ökade i onlineförsäljning globalt med +317 % i februari  respektive ´+81 % i augusti 2022 jämfört med en genomsnittlig månad 2021 enligt Klarnas shoppingindex. ‘Hyperfemininity’ som inkluderar subtrender som ‘Barbiecore’, ‘Bimbocore’ och ‘Balletcore’ är den andra trenden som drivits av en ökad global försäljning av till exempel rosa produkter som rosa cargobyxor (+126 %, augusti), ballerinaskor (+93 % i maj) och nageldiamanter (+55 % i juni). De resterande tre trenderna är ett resultat av att konsumenter letat efter inspiration från tidigare epoker; 'Y2K' med modeplagg från tidigt 00-tal, 'Counterculture' med rötter i 80-, 90- och 00-talens ungdomsrörelser och musikgenrer som Goth, Grunge och Pop-punk, och 'Regencycore' med stilar inspirerade av den viktorianska eran.

I Sverige har samma trender observerats med några distinkta produktvariationer. Svenska konsumenter har anammat dessa trender lokalt genom sina köp av till exempel skivspelare, rosa cargobyxor och baguetteväskor som har ökat i försäljning med svindlande 1222 % i september, 758 % i september respektive 749% i juni jämfört med en genomsnittlig månad 2021.

 

Källa: https://www.thecheckout.klarna.com/

 

Bild: Press Klarna