Ny konceptbutik visar möjligheterna med AI

Ny konceptbutik visar möjligheterna med AI

Kinesiska Alibaba har testlanserat sin första ”FashionAI” konceptbutik. Pilotaffären, som endast var öppen under begränsad tid vid Hongkong Polytechnic University. I affären kunde kunder se Guess kläder genom innovationer som ”smarta speglar”, som visar produktinformation på en närliggande skärm när shoppare röra eller plockar upp ett plagg. Den smarta spegeln gav även mix-and-match-rekommendationer och gav instruktioner var de föreslagna föremålen finns i butiken, så shoppare kunde prova på en komplett outfit på en gång.

Varje plagg var också försett med rfid, gyrosensorer och Bluetooth. Vilket gjorde det möjligt för de smarta speglarna att mer noggrant fånga rörelsen och fånga de färger, stilar och attribut som är mest populära bland kunderna.

Alibaba planerar att släppa en ny ”virtuell garderob” -funktion på sin mobila Taobao- app, vilket skulle göra det möjligt för shoppare att se kläder som de har provat i butiken, samt mix-and-match-rekommendationer över varumärken som innehåller varor från fler handlare på Alibabas e-handelstjänster, Taobao och Tmall.

I konceptbutiken behövde kunderna inte bära omkring på de plagg de ville prova överhuvudtaget. De kunde istället använda smarta spegeln för att lägga till dem i sin virtuella kundvagn, meddela personalen att förbereda de valda kläderna för dem i en provhytt. Om kunden ville prova en vara i en annan storlek eller färg kan de uppdatera sina val på den smarta spegeln, vartefter personalen kom med de nya kläderna till provhytten.

 

Läs mer: https://www.alizila.com/new-alibaba-concept-store-teases-future-of-fashion-retail