Mat / Dryck
Publicerat: 2023-12-07

Spaning

Ny svensk konsumentdata tyder på ökad efterfrågan på gröna alternativ

Ny svensk konsumentdata tyder på ökad efterfrågan på gröna alternativ

Trots den senaste tidens signaler om minskat intresse för gröna alternativ till animaliska proteiner, visar ny svensk konsumentdata tydligt att efterfrågan på gröna alternativ växer. Det vegetariska konsumentsegmentet har vuxit med 29% under de senaste två åren, samtidigt som konsumentgruppen med animaliskt protein som utgångspunkt har minskat med 15%.

Gröna alternativ blir allt viktigare i alla konsumentgrupper

Förutom att fler konsumenter blir vegetarianer och färre föredrar en kost baserad på enbart animaliskt protein, pågår också ett skifte inom flexitarianerna, där antalet konsumenter som har gröna alternativ som utgångspunkt ökat med 13%. Vidare återfinns vegetarianer och flexitarianer inte längre bara i de progressiva konsumentsegmenten utan i alla
konsumentgrupper.

- Detta är starka bevis på att de gröna alternativen är här för att stanna och kommer att öka i betydelse framöver. Det har varit mycket uppmärksamhet kring minskade värderingar och lägre efterfrågan på växtbaserade livsmedel, men vi kan nu se att den informationen har misstolkats, säger Sara Arvius Heidenvall, medgrundare av Nicoya. Varumärken och innovationer behöver dock fortfarande förstå och möta konsumenternas preferenser och behov och därför har vi tagit fram The Food Frontrunner Report 2023."

Framtidens vinnare erbjuder minimalt processade livsmedel utan avkall på matupplevelsen

Rapporten undersöker också preferenserna hos s.k. frontrunners inom livsmedel. Att förstå vad som motiverar frontrunners idag är avgörande då de synliggör tilltagande trender, vilket möjliggör att proaktivt anpassa strategier till konsumenters framtida önskemål. Två typer av frontrunners har identifierats: de som är mest inflytelserika inom matupplevelsen som prioriterar njutning och motiveras av naturliga ingredienser, och de som är mest inflytelserika inom hälsosam mat som främst söker ett naturligt och funktionellt erbjudande.

The Food Frontrunner Report 2023 är en kvantitativ studie som följer konsumenternas drivkrafter och beteenden i Sverige, initierad av Nicoya och levererad av konsumentinsiktsföretaget InsightMe. Rapporten kommer att finnas tillgänglig i sin helhet på företagens hemsida den 29 nov. Rapporten kommer även att presenteras på ett webinarium tisdag 12 dec.

Källa: https://news.cision.com/se/nicoya-ab--publ-/r/vegetarianerna-blir-fler-vilket-indikerar-en-lovande-framtid-for-grona-livsmedelsforetag--enligt-the,c3884517

Bild: Depositphotos