Shopping
Publicerat: 2023-04-05

Spaning

Nya prioriteringar vid matinköp

Nya prioriteringar vid matinköp

Kostnaderna för mat har under det senaste året stigit över 20 procent. Nu visar en ny undersökning av HelloFresh och Yougov vilka prioriteringar svenskarna gör för att klara sin matbudget. I jämförelse med innan matpriserna ökade, uppger fyra av tio (41%) att de fokuserar mindre på dyrare varumärken. Nästan en tredjedel (30%) fokuserar mindre på att handla ekologisk mat och 19 procent respektive 17 procent på vegansk mat och vegetarisk mat.

Men det finns vissa specifika produkter svenskarna inte väljer bort. Allra högst värderas kaffe, drygt fyra av tio (41%) uppger att de aldrig kan tänka sig ge upp kaffet trots ökade matkostnader. Följt av den uppiggande drycken hamnar kött, som en tredjedel (34%) aldrig kan tänka sig att ge upp. För kvinnor är köttet mindre viktigt (26%) till skillnad från männen (41%).

Men när det kommer till prioritering för att klara sin matbudget, finns det vissa produkter som ryker när budgeten är snäv. Först plockar svenskarna bort dessert (49%) och sedan godis och snacks (48%). Två av fem (22%) kan också tänka sig att sluta med inköp av sås för att hålla matbudgeten.

 

Källa: https://news.cision.com/se/hellofresh-sverige/r/trots-rekordhoga-matpriser---detta-ger-svenskarna-aldrig-upp,c3746001

 

Bild: Press Hello Fresh