Spaning
Nytt koncept ska lära barn om svensk mat och lantbruk
Coop Finspång är den första butiken i Sverige att testa ett nytt och innovativt koncept som ska ge barn möjlighet att lära sig om var maten kommer ifrån. Genom ett samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Active Floor och Coop Finspång skapas nu en digital spelyta i butiken där barnen kan ta del av interaktiva spel och aktiviteter som handlar om svensk matproduktion och svenskt lantbruk.
Det nya initiativet syftar till att engagera barn i att förstå livsmedelsproduktionen på ett roligt och lärorikt sätt, samtidigt som föräldrar kan handla i lugn och ro. Den digitala spelytan är utformad för att skapa en lärande miljö där barnen genom spel och rörelse får ta del av fakta och insikter om det svenska jordbruket, matens ursprung och hållbarhet.
Konceptet är resultatet av ett samarbete mellan flera aktörer som delar en gemensam vision: att öka kunskapen om svensk mat och det svenska lantbruket bland unga. Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) bidrar med sin expertis om svensk matproduktion och skogsbruk där deras utbildningssatsning “Bonden i skolan” används som pedagogisk utgångspunkt i skapandet av de nya spelen. Active Floor tillhandahåller den interaktiva tekniken och stiftelsen Svenska Lantbruksveckans fond i Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien är anslagsgivare till pilotprojektet.
Bild: Press Coop