Pandemin påverkar e-handelsvanorna

Dagligvaror och apoteksvaror är de produktkategorier där flest konsumenter söker sig till nätet till följd av Corona-viruset, samtidigt som den totala konsumtionen av apoteks- och dagligvaror ökar. I de flesta andra kategorier konsumerar man mindre totalt sett, såväl som på nätet. En femtedel av svenskarna har dessutom avvaktat med att köpa en specifik vara på grund av virusets spridning. Det visar färska siffror från Postnords delrapport av E-barometern Q1.

Under 2019 handlade i snitt 70 procent av svenska folket på nätet. Under perioden 26 mars – 6 april 2020 sjönk andelen till 66 procent. Dagligvaruhandeln är den delbransch där nya konsumenter söker sig till internet-köp sedan virusets utbrott, 7 procent uppger att de börjat e-handla dagligvaror. Så många som 21 procent av de svenska konsumenterna uppger att de på grund av Corona har avstått från att köpa en specifik vara. Det är vanligast att ha avstått från att köpa kläder och skor (18 procent), samt möbler och heminredning (18 procent), följt av hemelektronik (15 procent).

14 procent av svenskarna uppger att Corona-viruset har påverkat hur de vill ha sina e-handlade varor levererade.  Det är fler som vill ha sina varor levererade hem och betydligt fler som vill ha dem lämnade utanför dörren. Samtidigt är det något färre som vill hämta upp paketen hos ombud, sett till tidigare undersökningar.

 

Källa: https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord-sverige/2020/e-handelsvanor-paverkas-av-coronavirusets-spridning/

 

Bild: Depositphoto