Pokémon öppnar upp för AR

Utvecklingen av Pokémon Go är explosionsartad. Världen har sällan skådat en så snabb spridning av ett fenomen som det här. Spelet lanserades den 6 juli i USA, Australien och Nya Zeeland och är knappt två veckor senare tillgängligt i 34 länder (garanterat ännu fler när du läser det här).

Börsvärdet för Nintendo sägs ha ökat med 17 miljarder dollar på en vecka. Bara det måste vara ett svårslaget rekord.

Men det intressanta med Pokémon Go är att det baseras på tekniken som kallas AR, Augmented Reality eller översatt till svenska, förstärkt verklighet. Det har funnits i många år och det har kommit många olika applikationer som varit fascinerande men som aldrig riktigt slagit.

En bedömning är att vi framför oss har en era med lanseringar av många olika spel med AR som bas. Men vi kommer sannolikt även att få se många andra kommersiella lösningar med AR-teknik. Det kan komma att bli en intressant komponent i företagets kommunikation med kunder och marknad. Det kan också komma att bli en praktisk teknik för att ge relevant information om företagets produkter.

Om inte ditt företag har funderat på vad ni skulle kunna åstadkomma för intressanta lösningar med AR-tekniken är det hög tid att börja fundera på det nu.