Skräddarsydd shopping

Den nya tekniken Bluetooth Low Energy (BLE), en teknik som gör att Bluetooth 4,0 enheter såsom PayPal Beacon, Estimote och iBeacon kan kommunicera med smartphones, börjar få allt större spridning i amerikanska butiker. Med den nya tekniken kan kunderna få skräddarsydda meddelanden till sim mobiltelefon, beroende på var de befinner sig i butiken.

Ett exempel är basebollorganisationen Major League Baseball som visade denna teknik när de testade Apples iBeacon på Citi Field Stadium i New York. Användare av MLB:s app ska kunna få anpassade meddelanden, beroende på var de befinner sig i arenan. Till exempel när de kommer fram till ingången kan appen automatiskt ge dem anvisningar till deras platser. Om de är i närheten av en viss butik eller monter (säg en varmkorvsvagn) kan de få butiksspecifika erbjudanden. Appen kan också skicka skräddarsydda erbjudanden, beroende på om någon är en förstagångsbesökare eller stamgäst.

Läs mer här: http://mashable.com/2013/09/26/mlb-at-the-ballpark-app/

Se hur tekniken fungerar: