Shopping
Publicerat: 2021-10-21

Spaning

Rekordtidig start för julhandeln

Rekordtidig start för julhandeln

En av fem (19%) svenskar börjar julhandla tidigare i år än förra året. Det visar Klarnas nya internationella rapport The State of Smoooth: 2021 Holidays Unwrapped. Rapporten som är baserad på en enkätundersökning av 17 000 personer på 16 marknader, och Klarnas egen transaktionsdata, visar också att en av nio (11%) svenskar redan har börjat julhandla, och att en av åtta (13%) kommer börja innan Black Friday. De unga är mest benägna att börja julhandla tidigt, hela 36% av 18-25-åringarna och 30% av 26-40-åringarna planerar att börja julhandla redan innan Black Friday. Men, hur kommer det sig att man väljer att hänga på låset för julhandeln just i år? Hälften av alla tillfrågade (49%) börjar handla i tid för att minska risken för sena leveranser, och två av fem (39%) väljer att vara ute i god tid för att säkerställa att lagret inte tar slut.
Oron kring leverans och lagerhållning är inte den enda anledningen till varför konsumenter är extra sugna på att påbörja julshoppingen tidigare i år. För hela 56% av svenskarna är rabatter och erbjudanden en stor anledning till att man är ute i god tid. Enligt Klarnas undersökning föredrar den här gruppen att shoppa online, och i snitt spenderar de mer än de som väljer att handla i andra kanaler.
Oavsett ålder visar Klarnas data från fjolåret att elektronik är den överlägset mest populära produktkategorin. Jämfört med en genomsnittlig dag i november såg Klarna att försäljningen av elektronik ökade med 694% på Black Friday, 122% på Cyber Monday och 262% under Black Week förra året. På Cyber Monday är det smycken och accessoarer som ökar allra mest i försäljning.
Fler insikter:
E-handeln förväntas fortsätta växa trots ökad tillgång till fysiska butiker - 40% av konsumenterna tror att de tror att de kommer göra majoriteten av sina inköp online i år, medan 26% tror att de kommer köpa lika mycket online som i fysiska butiker. Bland de som handlade mest online i fjol kommer 9 av 10 (87%) att göra det även i år, och 1 av 4 (26%) som handlade mest i fysisk butik kommer istället handla mest online under årets julhandel. För 45% av de som föredrar att shoppa online är snabb och smidig leverans avgörande.
I den fysiska handeln är det köpcentrum, varuhus och outlets som dominerar - I år värdesätter konsumenter effektivitet och pris högt, och det blir tydligt i den fysiska handeln där tre av åtta väljer köpcentrum, outlets och varuhus. Minst populärt är det att handla i varumärkenas egna affärer.
Black Friday är den mest populära shoppingdagen, speciellt online - Två av fem (39%) av svenskarna planerar att handla under Black Friday i år. Det gäller speciellt för svenskar i åldrarna 18-24 (79%) och 25-40 (62%). 68% av de som svarade att de ska shoppa under Black Friday svarade att de kommer göra majoriteten av sina köp online.
Shoppertainment är populärt bland den yngre målgruppen - “Livestream shopping” blir mer och mer av en trend! Hela två av fem svenskar (41%) mellan 18-24 och fyra av nio (46%) mellan 25-40 är intresserade av livestreamade shoppingevent där varumärken presenterar och marknadsför sina produkter.
Sociala medier påverkar konsumenternas shoppingbeteende  - Sociala medier är ett nyckelverktyg inför årets julhandel. Majoriteten av unga konsumenter, 71% i åldrarna 18-24 och 63% i åldrarna 25-40, har köpt en produkt efter att ha sett den på sociala medier. Även äldre generationers shoppingsug påverkas av sociala medier. Två av dem (41%) i åldrarna 41-56 och två av sju (28%) mellan 57-66 svarar att de blivit influerade av sina flöden.
 
Källa: https://pages.klarna.com/rs/449-ZUK-225/images/Holiday_Report_SE.pdf
 
Bild: Press Klarna