Spaning
E-handeln ökade med 11 procent 2024

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning under 2024 till 160 miljarder kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan. 71 procent av konsumenterna e-handlade en genomsnittlig månad under 2024. Det var en ökning jämfört med förra året då motsvarande andel var 68 procent. Den genomsnittliga skattade köpesumman per månad och konsument steg också något, från 2 126 kronor till 2 248 kronor. Sammantaget innebär detta att den skattade totalomsättningen i e-handeln steg med 11 procent, från 144 miljarder kronor 2023 till 160 miljarder kronor 2024.
Samtliga varukategorier i Svensk Handels mätning steg i omsättning, många ökade kraftigt i procent. Tillväxttalen bör dock generellt värderas med försiktighet på grund av i många fall exceptionellt svaga jämförelsetal från 2023. I jämförelse med 2022 backade många kategorier.
En betydande del av tillväxten i e-handeln drevs av en kraftig ökning av e-handelsköp från utländska e-handelsföretag. Omsättningen från dessa skattas till cirka 18 miljarder kronor, en ökning med över 50 procent jämfört med 2023. En förklaringsfaktor till utvecklingen är den ökade handeln från lågprisaktörer som kinesiska Temu och Shein.
Svensk Handels mätningar visar att cirka var tionde svensk konsument i åldern 18–89 år har handlat från ovanstående aktörer en genomsnittlig månad. Det motsvarar över 800 000 konsumenter per månad.
Bild: Depositphotos