Sälj dina egna shoppingvanor

infoScout, ett San Francisco-baserat företag, låter konsumenten själv sälja information om vad, var och när man shoppar.

Det går till så att konsumenten använder någon av företagets appar där man tar en bild av kvittot från butiken man handlat i. Därefter har InfoScout ett system för att digitalisera bilden och översätta den till siffror och bokstäver.

Sedan gör InfoScout analyser och rapporter som säljs till företag som vill veta mer om konsumenters beteenden. Bland kunderna finns Procter & Gamble och Unilever.

Konsumenten får betalt för sin information i form av poäng som man kan handla för samt deltagande i lotterier.

Företaget uppger att de samlat in information från över 100 miljoner kvitton och att de processar cirka 300 000 kvitton varje dag.

Läs mer: http://www.fastcompany.com/3056265/startup-report/this-startup-lets-users-sell-their-own-shopping-data?utm_source=mailchimp&utm_medium=email&utm_campaign=fast-company-daily newsletter&position=3&partner=newsletter&campaign_date=04292016

Företagets hemsida: http://infoscout.co/