Spaning
Skillnader mellan Generation Z och Millennials resvanor
En Sifo-undersökning från resebyrån Ticket belyser intressanta skillnader i hur Generation Z och Millennials reser. Generation Z, särskilt kvinnorna, väljer i större utsträckning att resa för att komma bort från vardagens stress. Hela 35 procent av kvinnorna i Generation Z uppger att de reser för att koppla av och återhämta sig, medan endast 16 procent av kvinnliga Millennials har samma motivation. Trots att sol och bad lockar båda generationerna, är den främsta anledningen till att Millennials reser för att få kvalitetstid med familj och partner – något som är viktigt för över hälften av de tillfrågade i den gruppen.
Skillnaderna märks också tydligt när det kommer till val av resesällskap. Generation Z är betydligt mindre benägna att resa med familjen än Millennials. Endast knappt en av fem personer i Generation Z väljer familjen som sällskap, medan nästan hälften av Millennials gärna gör det, vilken kan bero på att de med större sannolikhet redan har egna barn. En sak som förenar dem är dock att resor med kollegor ligger långt ner på listan över önskat resesällskap.
När det gäller typ av resa framträder fler skillnader. Generation Z är mer äventyrslystna då två av fem kvinnor lockas av äventyrsresor. Samtidigt värdesätter männen i Generation Z bekvämlighet i högre grad; cirka en av fyra väljer charterresor eftersom de anser att det är enkelt och bekvämt, till skillnad från knappt en av tio manliga Millennials.
Båda generationerna skulle gärna resa mer om ekonomin tillät det, men Generation Z är något mer prismedvetna. Över hälften av kvinnorna i Generation Z, 55 procent, anser att priset är den viktigaste faktorn vid val av resa, medan männen i samma generation prioriterar resmålets säkerhet. För Millennials är både pris och säkerhet viktiga, men till skillnad från Generation Z lägger de även stor vikt vid smidiga resalternativ. Direktflyg och enkla förbindelser är särskilt betydelsefulla för dem när de väljer resmål.
Valen av resmål skiljer sig också mellan åldersgrupperna. Båda generationerna föredrar Italien, men medan Millennials också gärna besöker Spanien eller Thailand, föredrar Generation Z destinationer som Portugal och Grekland. Dessa preferenser kan spegla olika ekonomiska förutsättningar och Generation Z:s önskan att upptäcka nya platser.
Källa: https://via.tt.se/files/2531191/3612970/97336/sv
Bild: Press Ticket