Smarta glasögon från Tencent

Kinesiska tech-företaget Tencent har tagit fram ett eget par videoinspelande glasögon. Glasögonen liknar Snap’s Spectacles (som Tencent äger 17 procent av Snap). De nya smarta glasögonen heter Weishi och har en kamera på framsidan så man kan spela in video.

Tencent’s Weishi-glasögon, som betyder ”mikroshows” på mandarin, har samma namn som företagets videoapp. Tencent’s Weishi ligger för närvarande bakom TikTok (tidigare Musical.ly), som dominerar den kinesiska kortfilmmarknaden och ser massiv global framgång också. Tanken bakom glasögonens utgåva är att användarna att spela in korta videor för att ladda upp till Weishi, vilket förhoppningsvis ska öka plattformens popularitet.

Glasögonens kamera kan ta bilder med 8 megapixlar och video i 720p eller 1080p HD-upplösning. Weishi-glasögonen kan också fjärrfotografera, livesända, förhandsgranska och ladda upp till Weishi-appen. Glasögon tillverkas av Shenzhen-baserade Tonot och iOS-appen heter på samma sätt Tencent x Tonot: Fashion Video Glasses.

Weishi-glasögonen kommer att finnas tillgängliga från den 11 november i samband med Alibabas stora shoppingdag Singles Day.

 

Källa: https://www.theverge.com/2018/11/2/18056582/tencent-smart-glasses-snap-spectacles