Trendanalys special: Världen post corona - fyra scenarier

Hur ser världen ut efter coronapandemin? Det är en fråga...

eller SKAFFA PROVABONNEMANG

Trendanalys: Bärbart

Vår framtid är bärbar. Mobiltelefonen inledde eran där vi kunde kapa sladden och bli fria att kommunicera vart vi vill. Utvecklingen med smartare telefoner har medfört att vi kan göra allt fler saker när vi är på språng. Nu är det dags för nästa steg i utvecklingen, att tekniken flyttar in i våra kläder och accessoarer, t ex klockor och glasögon.


Tekniken på armen

Så kallad ”wearable technologies” syftar på teknik som antingen integreras i våra kläder eller bärbara teknikaccessoarer, en trend vi kallar Bärbart. Denna typ av teknik är nu på stark framfart. Områden där det arbetas mycket med bärbar teknik är främst inom träning, hälso- och sjukvård, säkerhet, spel och livsstil, och det fylls ständigt på med produkter och nya användningsområden. De bärbara föremål som synts mest hittills är smarta armband och klockor. Klockorna är kompatibla med de system som finns i mobiltelefonerna, vilket gör att de genom en app bland annat kan visa e-post, notifikationer och inkommande samtal. Dessutom finns det olika träningsappar för löpare och cyklister.

Det ökade användandet av bärbar teknik är tätt sammankopplad med det ökade insamlandet av data om våra liv, bland annat beskrivet i trenden Mätbarhet. Uppkopplade prylar och mobiltelefoner gör att vi och andra kan kartlägga våra liv in i minsta detalj. Med sensorer är det då möjligt att skicka informationen till en dator eller mobiltelefon för att enkelt kunna föra statistik.

Hitechkläder är en närliggande trend som ger en ny bild av funktionella kläder. Tekniken i de smarta kläderna ligger ofta i olika lösningar för att kunna alstra energi, t ex för att kunna ladda en mobiltelefon med hjälp av inbyggda solceller.

Denna typ av kläder som innehåller inbyggd avancerad teknik har ännu inte haft något stort genomslag på marknaden, vilket kan förklaras av att mycket fortfarande ligger i utvecklingsfasen. En annan anledning är troligtvis att det fortfarande är för dyrt med tekniken för att kunden ska ha incitament nog att köpa ett sådant plagg. I takt med att annan bärbar teknik utvecklas och kundanpassas finns det tecken på de smarta klädernas genomslag.


Glasögon, kläder och smarta kläder

google-glass-xlGoogle har lanserat Google Glass, ett par glasögon som man kan använda för att ringa videosamtal, söka på internet, ta kort och filma.

 

 

 

AplWatch42_34R_HomeScreen_HEROApples lansering av Apple Watch 2014 blev en ”game changer”. Tidigare lanseringar från andra tillverkare har inte fått någon större uppmärksamhet. Apples intåg på marknaden har dock stegrat förväntningarna på dessa produkter. Första dagen förhandsbokades 1 miljon klockor (april 2015)!

 

 

trojaVid Textilhögskolan i Borås har man tagit fram en tröja som mäter hur du andas och talar om det för din läkare. Men även träningsintresserade kan ha nytta av den senaste i raden av smarta textilier. En sensor på bröstet och en på magen mäter hur kroppsformen ändras när man andas.

 

 


Ökad frihet

– Frihet. Med tekniken inbyggd i t ex kläder ökar vår frihet att få tillgång till tjänster och information oberoende av vart vi befinner oss

– Osynlig teknik. Tekniken blir allt mer osynlig i takt med att den byggs in. Vi går från datorer på våra skrivbord till teknik i allt runt omkring oss.

– Övervakningssamhälle. Hur kommer konsumenterna att uppleva att alla prylar och kläder är uppkopplade? En mycket intressant fråga blir vem som äger denna information och vad man får göra med den.

Trendhastighet
Låg
Medium
Hög
Trendmognad
Tidig Mognar Mogen Mognat Sen
Drivkrafter
  • Teknikintresse. Ett stort och ökande intresse för teknik bland allmänheten driver utvecklingen framåt.
  • Teknikutvecklingen. I takt med att tekniken utvecklas kommer möjligheter att förbättra och anpassa den efter dagens konsumentbehov.
  • Jättarna leder vägen. På världens största hemelektronikmässa CES 2014 presenterade nästan alla stora teknikföretag minst en produkt som man kan bära.
  • Design. I början är de flesta teknikprylar inriktade på själva tekniken och lite fokus lämnas till utseendet. Designen på de bärbara prylarna anpassas mer och mer efter konsumenten och några företag har lyckats kombinera funktion och elegans.
  • Kostsamt. Tekniken är inom vissa områden fortfarande dyr och inte anpassad för den stora massan konsumenter.
Relaterade spaningar