Starbucks samarbetar med Alibaba om virtuell butik

Starbucks samarbetar med Alibaba om virtuell butik

Alibaba Group och Starbucks Coffee inleder nu ett fördjupat samarbete där Alibaba ska bidra till att leverera ”Starbucks Experience” till kinesiska konsumenter, både online och offline.

Starbucks kommer att använda Ele.me, Kinas ledande logistikföretag, som ägs av Alibaba, som den exklusiva leveranspartnern för denna marknad. Starbucks kommer också öppna ”leveranskök” i Alibabas Hema-stormarknader för att kunna sköta leveranserna.

Dessutom kommer Alibaba och Starbucks att samarbeta med en ny mobila virtuella Starbucks-butik. Genom att utnyttja Alibabas ekosystem och dess nya ”new retail”-koncept kommer Starbucks att kunna integrera ytterligare vad det kallar Starbucks Experience både online och offline.

Starbucks kommer från och med september att utnyttja Ele.me:s 3 miljoner registrerade leveransrutter för att leverera kaffe, te och mat till kinesiska konsumenter. Den nya tjänsten kommer att vara tillgänglig vid 150 av Starbucks butiker i Shanghai och Peking innan de utökas till 2000 butiker i 30 städer i slutet av året.

Den virtuella Starbucks-butiken kommer att vara tillgänglig från alla Starbucks och Alibabas mobilappar. Oavsett om kunden loggar in via Starbucks-appen eller Alibabas Taobao-, Tmall-, Alipay- eller Koubei-appar, kan de beställa en kaffe, köpa varor eller till och med skicka sina vänner en Starbucks-present.

 

Läs mer: https://www.alizila.com/alibaba-and-starbucks-delivery-virtual-store/