Resa
Publicerat: 2017-12-08

Spaning

”Staycation” – som hemma fast bättre

”Staycation” – som hemma fast bättre

Reseföretaget Ving har presenterat 2017 års upplaga av Semesterrapporten. Denna gång gör Ving en djupdykning på temat boende på semestern. Rapporten visar att hotell blir allt viktigare när man reser, ibland till och med viktigare än resmålet. Det räcker inte längre med att lansera ett snyggt hotell, boendet på semestern ska vara en upplevelse i sig.
Här är Vings fem trender på temat boende på semestern
Trend 1. Teknik och kundinsikter som konkurrensmedel
Idag är det svårt för hotell att konkurrera med ”hårdvara” som poolaccess, stor terrass eller utrustning på rummet. Det gäller istället att addera något som gästen inte förväntat sig. Något man inte visste att man saknade – men som man sedan inte kan vara utan nästa gång man kommer till hotellet. En tydlig trend när det gäller utveckling av hotell är teknik.
Trend 2. Omtanke snarare än service
När hotellen inte längre kan konkurrera med hårdvaran blir det istället servicenivån som avgör. Nutidens hotell handlar om mycket mer än bara boende. Idag är hotellet snarare att betrakta som en serviceinrättning. Men det får inte handla om någon ”slentrianservice”.
Trend 3. Mina vänner har blivit mina reseledare
Människor har alltid funnit en stor trygghet i att tillhöra en grupp och vi reser gärna till hotell som speglar våra intressen eller som möter våra behov. Vi reser gärna med likasinnade och när människor som gillar samma saker ger tips om vad man inte ska missa på en förestående semester, får man tips som redan är färdigsållade och utvalda för att passa.
Trend 4. Hotell som ”staycation” – som hemma fast borta
Idag är många hotell en destination i sig och hotellet blir viktigare än resmålet i sig. Med begreppet ”staycation” beskriver man en känsla av att komma ”hem”, miljön ska kännas välkomnande och inkluderande, en plats där man trivs och dit man vill återvända.
Trend 5. Låt historier bygga hotellet
Numera räcker det inte att ”bara” lansera ett hotell, man måste lansera en upplevelse – och gärna en extraordinär sådan. Lyckas man skapa en bra story kring ett unikt koncept blir det svårt för konkurrenterna att kopiera framgången. Men lika viktigt är det att ge förutsättningar för gästerna att skapa sina egna berättelser och upplevelser.
Läs mer här: http://www.ving.se/semesterrapporten