Reklam
Publicerat: 2011-11-16

Spaning

Stöldtema i interaktiva marknadsföringskampanjer

Stöldtema i interaktiva marknadsföringskampanjer

httpv://www.youtube.com/watch?v=8_wh2N094kM
Kan stöld öka försäljningen? Det säger emot sig självt, men det är just denna brottsliga handling som företag och pr-byråer har uppmuntrat till i den senaste tidens minnesvärda marknadsföringskampanjer. Just att underhålla och engagera konsumenten genom lekfullhet har visat sig vara ett effektivt sätt att sprida medvetenheten kring produkter och företag. Ta Mini Cooper som exempel. Ett år efter den beryktade kampanjen MiniGetawayStockholm talas det fortfarande om hur brilliant koncept det var att låta deltagare stjäla en virtuell Mini av varandra, och sen låta den som vid kampanjtidens slut hade den i sitt digitala förvar vinna en riktig Mini Countryman.
Pause Ljud och Bild har tillsammans med pr-byrån Åkestam Holst precis avslutat en unik kampanj som tog brottstemat ett steg längre. Slutklämmen var att ett inbrott skulle ske i butiken på Norrlandsgatan i Stockholm, och den tjuv som lyckades blev en platt-tv rikare. Marknadsföringen av själva inbrottet skedde i form av en actionfilm-trailer, och tanken var att DU skulle spela huvudrollen. Frågan som ställdes var: Om du hade chansen att råna en butik och komma undan med det, skulle du göra det?