Media
Publicerat: 2018-06-11

Spaning

Sträcktittning allt vanligare

Sträcktittning allt vanligare

Samtidigt som TV ökar som plattform för underhållningskonsumtion så är allt mer kopplat till streamingtjänster. Det visar Boxers senaste Fiber- och TV-rapport som tagits fram tillsammans med Kantar SIFO. Tydligt är att intresset för serier fortsätter att öka. Helst sträcktittar svenskarna på ett fåtal serier i taget, så kallat binge-watching. Även sport växer på bekostnad av underhållning som t.ex. matlagning, inredning och resor.
Även om Tv:n är den skärm som vi helst använder för att titta på serier och filmer så ökar andelen som vi väljer att streama med 10% till 42% 2017. Andelen som kombinerar tablå-TV med streaming ökar med 2% till totalt 60%.
Fler och fler väljer att titta på serier på sin TV istället för andra skärmar. Det har ökat med 8 % sedan 2016, vilket kan bero på en kombination av att TV-apparaterna har blivit större och bättre och ett bredare utbud av TV-serier. Andelen streamad TV har också fortsatt sin ökning sedan 2016 med tio procentenheter.
Samtidigt som svenskarna streamar mer än tidigare, så följer de färre TV-serier samtidigt. Under förra året var det vanligare att de endast följde en eller två serier samtidigt och gärna genom att sträcktitta (binge-watching). Kravet på flexibilitet ökar och svensken vill ha möjlighet att ta med sig sitt TV-paket till hela hemmet och till flera platser. 22 % vill även kunna ta med sig TV-paketen och kanalerna till sommarstugan.
Enligt undersökningen så har 10% av alla svenskar en egen Youtube-kanal, men i åldern 18-29 år är den siffran 19%. 85% säger att de har laddat upp ett klipp på Youtube någon gång.
Undersökningen genomfördes 7-29 december 2017 i Kantar Sifos riksrepresentativa webpanel i termer av kön, ålder och region. Totalt genomfördes 4 216 intervjuer med en jämn spridning över länen. För att motverka skevheter i representativiteten så vägdes resultaten i efterhand på kön och ålder. Intervjutiden var 11 minuter i genomsnitt och svarsfrekvensen 25 %.
 
Mer information: https://www.boxer.se/nyheter/boxer-fiber-och-tv-rapport-2018