Spaning
Svenska resenärer blir mer medvetna om turismens påverkan

Enligt Booking.coms senaste globala undersökning blir svenska resenärer allt mer medvetna om turismens effekter på miljö och lokalsamhällen. Av de 32 000 respondenterna från 34 länder uppger 42 % av de svenska deltagarna att de är medvetna om resandets påverkan, och 58 % vill bidra till att lämna platser i bättre skick än de var vid ankomst.
Samtidigt visar undersökningen att 55 % anser att turismen har en övergripande positiv effekt på deras hemort, även om vissa justeringar behövs för att skapa långsiktigt hållbara resmål. Nedskräpning, trafikproblem och stigande levnadskostnader lyfts som utmaningar. Trots detta är det bara en minoritet (10 %) som förespråkar att begränsa antalet turister. Istället efterfrågas investeringar i exempelvis transport, avfallshantering och miljöskydd.
Undersökningen pekar också på en ökad vilja att resa mer hållbart. 73 % säger att detta är viktigt i år, och 87 % vill göra mer hållbara val under 2025. Samtidigt ökar intresset för att undvika massturism, exempelvis genom att resa under lågsäsong eller välja alternativa destinationer.
Bild: Depositphotos