Svenskar näthandlar allt oftare

Andelen svenskar som näthandlar varje vecka har vuxit med 3 procent under Q2 2022 jämfört med samma period förra året, det visar de senaste siffrorna från Klarnas Shopping Pulse-rapport. Under samma period har andelen som föredrar att handla mer online än i fysisk butik gått upp med 4 procent, en ökning som går att se inom samtliga produktkategorier. De senaste siffrorna visar även att den totala näthandeln per invånare varit som störst i Stockholms län, Norrbottens län och region Gotland.

Under årets andra kvartal uppger nästan var tredje svensk (30%) att de handlat på nätet minst en gång i veckan. Det är oförändrat från årets första kvartal, men en ökning på 3 procent jämfört med Q2 2021. Vidare vill var tredje (33%) göra majoriteten av sina köp online framför fysisk butik, vilket innebär en ökning på 4 procent jämfört med samma period förra året. Den ökade preferensen för näthandel gäller köp inom samtliga produktkategorier (se tabell nedan). Den åldersgrupp som ökat sin preferens för näthandel mest sedan Q2 2021 är 18-24 åringar (+8%), och andelen inom åldersgruppen som föredrar att handla mest online har ökat från 34 procent till 42 procent.

Den fysiska butikshandeln upplevs fortfarande erbjuda bättre social interaktion och kundservice. Men den stora majoriteten av svenskar upplever att näthandeln är bättre än fysisk butik när det kommer till lägre priser (79%), fler betalningsalternativ (77%) och tidsbesparing (76%).

 

Källa: https://insights.klarna.com/shopping-pulse/

 

Bild: Depositphotos