Mat / Dryck
Publicerat: 2021-03-11

Spaning

Svenskt, premium och hälsosamt viktiga livsmedels-trender

Svenskt, premium och hälsosamt viktiga livsmedels-trender

De svenska konsumenterna vill helst ha mat som är svenskproducerad, premium och hälsosam det visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q4 2020. När branschorganisationen Livsmedelsföretagen ber medlemsföretagen ranka vilka konsumenttrender som har störst påverkan på produktionen placerar sig svensk/lokalproducerat på första plats för femte året i rad. Hela 67 procent av medlemsföretagen pekar på pandemin som en viktig förklaring till det starka suget på svenskproducerat. På andra plats två hamnar premiumprodukter. Det finns mycket som talar för att många konsumenter kompenserar inställda restaurangbesök med fler premiumprodukter i kundvagnen. Tredjeplatsen intas av hälsoprodukter, och företagen arbetar hårt med att tillgodose konsumenternas växande intresse för en hälsosam livsstil med fokus på träning och kosthållning.
 
Källa: https://www.livsmedelsforetagen.se/svenskt-premium-och-halsosamt-hetaste-konsumenttrenderna-i-pandemins-spar/
 
Bild: Depositphotos