Spaning
Svenskt viktigt även när det gäller öl
Sveriges Bryggerier presenterar årets undersökning om svenskarnas syn på öl och dryck, framtagen tillsammans med Novus. Undersökningen visar att ölet fortsatt har en stark plats i svenskarnas mat- och dryckeskultur, men också att beteendet förändras.
Nära nio av tio (87%) dricker alkoholhaltiga drycker, och två av tio (20%) dricker öl, med eller utan alkohol, varje vecka. Intresset för alkoholfri öl fortsätter att växa. Drygt sex av tio (61%) uppger att de dricker lika mycket alkoholfri öl som tidigare, och var sjätte (17%) dricker mer än för ett år sedan.
Svensk öl är fortsatt populärt. Fyra av tio väljer oftast svenskproducerad öl när de handlar, och de främsta motiven är att stötta lokal produktion (43%) och den höga kvaliteten (36%). När det gäller ölstilar föredrar nästan hälften (49%) ljus lager, medan andra ölstilar har betydligt färre anhängare.
Kunskapen om öl är relativt god men det finns också en tydlig vilja att lära sig mer: var tredje svensk (31%) vill fördjupa sina kunskaper om öl och olika ölstilar. Gårdsförsäljning av öl på bryggerier lockar också vissa, drygt en av tio planerar att besöka ett bryggeri under det kommande halvåret.
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Sveriges Bryggerier i maj-juni 2025 och bygger på 1029 intervjuer i den svenska allmänheten.
Bild: Press Sveriges Bryggerier







