Spaning
Tablålagd tv dominerar under pandemin
Undersökningsföretaget YouGovs senaste whitepaper, ”International media consumption report 2021: Is there a new normal?”, visar att det finns stora globala skillnader i vår mediekonsumtion både mellan olika kontinenter och mellan nära grannar som Sverige och Danmark.
Tablålagd tv är det dominerande traditionella medieformatet på alla marknader globalt. Tittandet varierar: i Frankrike tittar 79 % av den vuxna befolkningen på tablålagd tv varje vecka, medan 35 % av befolkningen i Förenade Arabemiraten gör samma sak. Majoriteten av den vuxna danska befolkningen tittar också på tablålagd tv varje vecka (72 %).
Tablålagd radio är också populärt. Globalt lyssnar 48 % av konsumenterna i genomsnitt på tablålagd radio varje vecka. Flest i Frankrike (63 %), Polen (62 %) och Sverige (60 %). Det ska jämföras med att nyare medieformat som podcasts och on-demand-radio har genomsnittliga lyssnarnivåer på 13 % respektive 16 % av konsumenterna på alla marknader.
27 % av befolkningen i de undersökta länderna läser tryckta tidningar och magasin varje vecka. Svenskarna är särskilt förtjusta i tryckta tidningar och magasin. 44 % läser magasin och 36 % läser tidningar varje vecka. Också i Indien är den tryckta tidningen populär. 46 % av den vuxna befolkningen i städer läser tryckta tidningar.
Streamingtjänster växer globalt och 41 % av konsumenterna har streamat tv den senaste veckan. 60 % av de svarande i Sverige har ett film- eller tv-abonnemang. Netflix, AppleTV+ och HBO Max är de mest populära tv- och filmstreamingtjänsterna globalt.
När det gäller nyhets- och magasinsprenumerationer är Sverige ett av de länder som har flest prenumeranter (24 % respektive 19 %), medan prenumeranter på ljudbokstjänster är vanligast i Danmark och Kina (15 %).
Källa: https://yougov.se/news/2021/02/24/det-internationella-medielandskapet-under-coronakr/
Bild: Depositphotos