Trendbrott i e-handeln

Efter två exceptionellt starka e-handelsår tappar e-handeln i omsättning under årets först kvartal. Minskningen med 8 procent ska dock sättas i relation till förra årets rekordtillväxt. Vinnarbranschen är återigen apoteksbranschen, som ökade med 13 procent jämfört med samma kvartal förra året. Många branscher utmanades under det första kvartalet 2022. Enbart tre branscher växte under perioden; apoteksvaror med 13 procent, kläder och skor med 3 procent och bygghandel med 2 procent. Tuffast var kvartalet för dagligvaruhandeln på nätet, som minskade med 19 procent, tätt följd av kategorierna sport och fritid och böcker och media, som båda tappade 15 procent. E-barometern Q1 fokuserar på hållbarhet och begagnathandel mellan konsumenter. 26 procent av e-handelskonsumenterna har handlat begagnat den senaste månaden och 40 procent har sålt en begagnad vara det senaste året.  42 procent av konsumenterna handlar visserligen begagnat på grund av priset, men 28 procent gör det för att det är mer hållbart.

Några siffror från rapporten:

E-handeln minskade med 8 % under första kvartalet.

Fördelat på bransch ser kvartalet ut som följer:

Apoteksvaror +13 %, kläder och skor +3 %, bygghandel +2 %, barnartiklar och leksaker -5 %, heminredning och möbler -9 %, elektronik -13 %, böcker och media -15 %, sport och fritid -15 %, dagligvaror -19 %.

Konsumenterna vill gärna ha hållbar e-handel men endast 63 % skulle avsluta ett köp av hållbarhetsskäl och 59 % väljer inte i någon större utsträckning hållbara alternativ när de e-handlar.

26 % av konsumenterna har handlat begagnat den senaste månaden.

40 % har sålt en begagnad vara det senast året.

42 % av de som handlat begagnat gör det främst på grund av priset och 28 % gör det främst för att det är mer hållbart.

 

Källa: https://www.postnord.se/foretagslosningar/e-handel/e-handelsrapporter/e-barometern

 

Bild: Depositphotos