Allt färre förväntar sig gratis leveranser

Allt färre förväntar sig gratis leveranser

I Postnords e-handelsrapport, E-barometern Q2, har man tittat närmare på både leveranser och returer. Här framkommer att 69 procent av e-handelsföretagen inte erbjuder fria returer. Dessutom har andelen konsumenter som tycker att det är viktigt med fria returer sjunkit från 86 till 79 procent.

Rapporten visar också att e-handlarna har olika inställning till fri frakt. 14 procent av e-handlarna uppger att de tidigare erbjudit fri frakt på alla försändelser, men nu upphört med detta. Dock är det fortfarande ungefär hälften av e-handlarna som erbjuder fri frakt över ett visst ordervärde.

Några andra intressanta insikter från rapporten

  • Totalt växer e-handeln under andra kvartalet 2019 med 13 procent, vilket är en dämpning av tillväxttakten
  • 70 procent av svenskarna har e-handlat under andra kvartalet 2019 och hälften av dem genomförde ett köp via en mobiltelefon
  • Dagligvaruhandeln på nätet växer mest med 24 procent
  • 69 procent av e-handelsföretagen erbjuder inte fria returer

 

Ladda ner rapporten: https://www.postnord.se/vara-losningar/e-handel/e-handelsrapporter/e-barometern

Bild: Depositphoto