True Fit hittar rätt storlek

Att hitta rätt storlek är knepigt vid e-handel. Kunden löser det ofta genom att beställa plagget i flera storlekar och skicka tillbaka det som inte passar. Det är bökigt för kund, kostsamt för e-handlaren och genererar onödiga transporter.
True Fit är ett amerikanskt bolag som nu håller på att lansera sin lösning på den europeiska marknaden.
– Vi är ett ”Tinder for fashion” säger företagets representanter Tamsin Tilley och Myriam Houkaiem, som ställde ut på D-congress i Göteborg i mars.
Principen är att konsumenten anger sina mått och vilken typ av passform hen föredrar. Uppgifterna följer sedan med till varje sajt där konsumenten går in.
Tamsin Tilley visar i sin telefon hur det fungerar:
Hon klickar på en klänning. Då kommer det fram att hon med sina mått och bör välja medium. Så klickar hon på en annan klänning. Då framkommer det att hon här bör välja small eftersom det märket är större i storlekarna.
– Det här sparar många besvikelser, många returer och en hel del utsläpp, säger hon.
Hon förklarar att det inte bara handlar om att hitta rätt storlek, men också om att hitta rätt stil.
True Fit bygger på AI. Data på individnivå visar vad den enskilda kunden brukar gilla och därför presenteras varje kund ett urval som passar. Data samlad från många kunder kan användas när modeföretagen designar och lägger upp sitt sortiment.
– Det är modeföretagen som är True Fits kunder. De erbjuder i sin tur tjänsten till konsumenterna, säger Tamsin Tilley