Resa
Publicerat: 2022-04-08

Spaning

Unga konsumenter intresserade av sin ekonomi

Unga konsumenter intresserade av sin ekonomi

I en stor undersökning bland 18-25-åringar i Norden, genomförd av Ungdomsbarometern på uppdrag av Klarna, svarar 74% att de är intresserade av privatekonomi. Men trots ett stort intresse upplever många unga att de saknar en del grundläggande kunskaper, och hela 93% tycker att privatekonomi borde ha en självklar plats i skolans läroplan. Enligt Ungdomsbarometerns undersökning tillskansar sig unga information om privatekonomi till stor del genom sociala medier, vilket förstås kan vara bra men också medföra risker.
Ungdomsbarometerns undersökning visar också att unga anser att tjejer generellt sett har bättre koll på privatekonomi. Denna uppfattning styrks även om man tittar på Klarnas egen statistik. Tjejer i åldern 18-25 är bättre på att betala sina köp i tid än killar/män i samtliga åldersgrupper, medan killar i åldern 18-25 är den grupp som får högst andel påminnelseavgifter och inkassoärenden.
På sajten Wikipink publicerar Klarna data om ungas betalningsmönster, tillsammans med intervjuer med unga Klarna-kunder som hamnat hos Kronofogden, hela rapporten från Ungdomsbarometern samt ytterligare information för unga konsumenter som vill lära sig mer om vad man ska tänka på när man handlar på kredit.
Nu meddelar Klarna att nästa led i satsningen på hållbara betalningar är riktad mot konsumenter mellan 18-25 år. Konsumenter som är mellan 18-25 år, och som för första gången handlar med en kreditprodukt genom Klarna  kommerautomatiskt få en utbildningsfilm skickad till sig via Klarna-appen och via mail. I filmen beskrivs hur köp på kredit fungerar, vikten av att inte handla för mer än man har råd, och vilka långsiktiga konsekvenser obetalda skulder kan medföra.
 
Källa: https://www.klarna.com/se/wikipink/unga/
 
Bild: Depositphotos