Unga påverkas starkt av influencers

Unga påverkas starkt av influencers

En ny undersökning utförd av amerikanska Wunderman Thompson Commerce, visar att 55 procent av unga i ålder 6-16 uppger att de skulle vilja köpa en produkt om de ser sin favorit influencer använda eller bära den.

Rapporten visar också på det stora inflytandet som sociala medier har på dagens unga, 57 procent av de svarande uppger t ex att de vill köpa produkter de har sett annonserade på Instagram.

Undersökningen visar också att videos är det mest inflytelserika innehållet (24 procent) på nätet för att påverka unga shoppers köpbeslut, följt av sociala medier (19 procent) och TV-annonser (19 procent).

Bland unga är e-handelsföretaget Amazon det mest kända och gillade varumärket, hela 90 procent av 13 till 16-åringar uppgav att de var bekanta med företaget, tillsammans med 74 procent av sex till nioåringar. Detta översattes till verkliga inköp, 26 procent uppger att de gör de flesta av sina inköp från Amazon, bara stormarknader är populärare.

Läs rapporten: https://insights.wundermanthompsoncommerce.com/generation-alpha-2019?utm_campaign=2019%20-%20UK%20-%20Generation%20Alpha&utm_source=HOMEPAGE

Bild: Depositphoto