Spaning
Var femte svensk handlar på Temu eller Shein
Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” visar att den svenska lågprishandeln är här för att stanna. En ihärdig lågkonjunktur har medfört att konsumenterna blivit alltmer prismedvetna, vilket bekräftas av att 94 procent av svenskarna handlade lågpris någon gång under 2024 och att i snitt 60 lågprisköp gjordes per konsument under året.
Men det är inte bara den svenska lågprishandeln som har ökat i takt med att lågkonjunkturen tog fart. Så gjorde även inköpen från onlineplattformar från tredje land, särskilt från Temu och Shein. ”Läget i handeln” visar att nära var femte svensk i åldern 20–69 år handlar något från Temu eller Shein varje månad. Kvinnor handlar klart mest, och konsumenterna finns i alla ålderskategorier.
Källa: https://via.tt.se/files/1718444/4077598/230257/sv
Bild: Depositphotos








